Rozwój sieci społecznościowych w ostatnich latach sprawił że praktycznie wszystko co w sieci robimy oraz sposób w jaki kontaktujemy się z naszymi znajomymi stał się w pewnym sensie elementem naszego wizerunku publicznego. Obserwując na nasz profil na Facebooku osoba która ma w tym odpowiednie doświadczenie jest w stanie dowiedzieć się o nas dużo więcej niż czasem chcielibyśmy sami o sobie powiedzieć. Osobie którą interesują tego typu dane profil na Facebooku jest w stanie dużo więcej powiedzieć niż nawet najlepiej napisane CV. Nic więcej dziwnego że zarówno potencjalni pracodawcy i jak różnego rodzaju agencje headhunterskie oraz osoby wyszukujące specjalistów w różnych dziedzinach właśnie w sieciach społecznościowych najczęściej i najchętniej zbierają dane osób które mogłyby później polecieć na rozmaite stanowiska w różnych firmach i korporacjach.
Dlaczego Facebook jest tak istotny dla head hunterów?
Komunikując się z naszymi znajomymi oraz przekazując dalej różne informacje które znaleźliśmy w sieci, przekazujemy wiele bardzo istotnych danych dotyczących nie tyle samej treści tego co wysyłamy naszym znajomym ale przede wszystkim na temat naszych zainteresowań. Facebook skrzętnie zbiera dane na temat wszystkich odwiedzanych przez nas profili oraz stron. Jest w stanie również z dużą dokładnością przewidzieć nasze zainteresowania.
Porównując nasz profil z profilami osób o bardzo podobnej aktywności może wnioskować również na temat informacji których sami w żaden sposób nie podajemy. W pewien sposób dla algorytmów Facebooka jesteśmy po prostu konkretnym egzemplarzem pewnego modelu. Jeżeli algorytmy Facebooka mają za zadanie wyszukać osoby spełniające zadane kryteria, mogą dopasować nas do pewnego profilu, który z pewnością może być wykorzystany w rozmaitych celach.
Kogo tak naprawdę obchodzi, co robimy na Facebooku?
Wydawać by się mogło że naszą aktywnością na Facebooku zainteresowani są głównie nasi znajomi. Oczywiście wszystko co publikujemy z całą pewnością zainteresuje wiele osób, z którymi się tym podzielimy. Jednak informacje te mają również ogromną wartość dla bardzo wielu ludzi, których wcale nie znamy. Bardzo wiele firm i bardzo wielu marketerów zbiera takie dane.
Również bardzo wiele firm i agencji pośrednictwa pracy wyszukuje w ten sposób osoby, które mogłyby zaproponować wielu firmom czy korporacjom na określone stanowiska. Można w ten sposób nie tylko wyszukać osoby dysponujące określonymi i kwalifikacjami zawodowymi ale i można także zawęzić grono poszukiwanych osób na przykład do ludzi bardzo dobrze sprawdzających się w pracy grupowej i mających dobry kontakt z innymi.
Jeżeli o naszych umiejętnościach i kwalifikacjach świadczy głównie nasze doświadczenie zawodowe i CV, to nasza działalność w sieci społecznościowej mówi bardzo wiele o tym w jaki sposób współdziałamy w grupie i jak komunikujemy się z innymi. Są to informacje niezwykle cenne dla każdej osoby rekrutującej pracowników na różne stanowiska. Pamiętajmy o tym zawsze wtedy, gdy mamy zamiar opublikować coś w sieci.