Etykieta logistyczna może być wykonana w różnych wersjach, które różnią się od siebie swoją trwałością oraz sposobem jej naklejania na opakowanie zbiorcze. Jedne są papierowe, inne na swej powierzchni są powlekane folią lub są całkowicie foliowe. Spodnia ich część może być pokryta klejem, ale nie musi.
Etykieta logistyczna w podróży statkiem – jaka powinna być?
Zanim zamówimy karty z informacjami o produkcie, który będziemy chcieli okleić, musimy zastanowić się, w jaki sposób towar będzie przemieszczany. Jeżeli pudła z asortymentem mają przebyć podróż drogą morską, etykiety muszą być wodoodporne, niezmywalne i muszą być mocno przytwierdzone do opakowań za pomocą trwałego kleju.
Dodatkowo warto doczepić jeszcze jedną etykietę z tymi samymi informacjami, ale wykonaną z folii. Da to pewność, że towar dotrze do punktu przeznaczenia w pełni oznakowany. Operator przyjmujący asortyment w opakowaniu, dzięki logistycznej etykiecie będzie wiedział, jakie artykuły i ile zawiera dane pudło bez jego otwierania.
Kiedy zwykła kartka papieru jako Etykieta logistyczna?
Papierowa karta informacyjna może być wystarczająca, gdy oklejone etykietami produkty będą przewożone w warunkach suchych. Niemniej warto zwrócić uwagę, aby miały one nadruk z trwałych atramentów, które pozwolą zawsze odczytać kod kreskowy, nawet wtedy, gdy etykiety zostaną zmoczone (np. przez deszcz) lub polane olejem, kwasem lub inną substancją.
Możemy sięgnąć po etykiety powlekane, które są chronione dodatkową warstwą przezroczystej powłoki foliowej. Powlekane samoprzylepne etykiety często są wykorzystywane do opakowań plastikowych, natomiast matowe zwykłe papierowe z warstwą kleju lub bez niej zdają egzamin przy pudełkach kartonowych (papierowych).
Etykiety z klejem nakleja się bezpośrednio na opakowanie lub na produkt. Te bez kleju można posmarować klejem i przytwierdzić do opakowania lub włożyć do torebki foliowej, którą przykleja się do pudła.
O czym mówią znaki na etykiecie logistycznej?
Informacje zawarte na karcie logistycznej bardzo usprawniają pracę przy załadunku oraz rozładunku towaru. Pracownik logistyczny dzięki zeskanowaniu etykiety może odczytać, co znajduje się w kartonie i ile sztuk. Informacja ta pozwala mu prawidłowo odesłać karton dalej.
Na przykład operator wózka widłowego po przyjęciu towaru będzie wiedzieć, że w jednych kartonach znajdują się artykuły spożywcze, a w innych zabawki. Dzięki temu pudła z klockami zawiezie do podstawionego samochodu jadącego do hurtowni zabawek, a opakowania z jedzeniem do samochodu jadącego do hurtowni spożywczej.